Sandbox – Oblast vzdělanostní
Priority
Sandbox
Popis
Vzdělávání je jedním z klíčových nástrojů změny pracovních příležitostí a úspěchů obyvatel Ašska, a také zvýšení atraktivity regionu. Rozhodující roli hrají kvalifikovaní aktivní učitelé. Aby chtěli ve své práci setrvat a další se zde chtěli usídlit, musí být hlavní pozornost pro změnu současného stavu zaměřena na zlepšení podmínek výuky a zatraktivnění Ašska.
Bez ohledu na optimalizaci školství, resp. školské infrastruktury v ČR a současné výkonové parametry jde o to, aby místní školy a školky měly dostatek kvalifikovaných učitelů, a především, aby bylo zajištěno kvalitní vzdělávání v češtině, angličtině a v němčině. Motivací pro nové učitele k tomu, aby se přestěhovali do Aše, může být důstojné bydlení a 1,5násobek garantované mzdy. Je třeba dosáhnout toho, aby se děti s nedostatečnými školskými výsledky zlepšily a místa vzdělávání byla dostatečně atraktivní. To zahrnuje mj. modernizaci školských budov, odpovídající vybavení technologiemi dílnami, místnostmi pro rozvoj kreativity atd. Pro všechny místní děti a studenty je nezbytné zajistit kvalitní základní a středoškolské vzdělávání v Aši. Pro potřeby rozšíření sociální a zdravotní péče je na místě uvažovat o zřízení vyšší odborné škole zdravotnického zaměření.
Cíl |
Dopad |
---|---|
Získat vysoce kvalifikovaného koordinátora vzdělávání a sociální práce v mikroregionu Ašska | Změny v kvalitě vzdělávání vyžadují dlouhodobou sociální a vzdělávací práci. Osobnost „hlavního koordinátora“ je proto zásadní a projeví se zlepšením podmínek v celé vzdělávací soustavě Ašska a ve výsledcích všech věkových kategorií žáků a studentů. |
Posílit místní školy o kvalifikované učitele a zajistit vzdělávání v češtině, angličtině a němčině Zkvalitnit předškolní přípravu dětí a péči o děti od dvou let. |
Zvýšená vzdělanostní úroveň obyvatel města (žáků a studentů), snížení podílu žáků předčasně ukončujících základní vzdělání. Zvýšení úspěšnosti dětí v absolvování úplného středoškolského vzdělání, a to jak dětí ze sociálně znevýhodněných rodin, tak vysoce nadaných dětí. Zlepšení sociálních poměrů ve městě. Zvýšení podílu žáků nastupujících na navazující stupně vzdělávání, zvýšení úspěšnosti studentů v přijetí a absolvování vysoké školy. Zajištění perspektivy mladým rodinám, které najdou dobrou školu pro své děti v místě bydliště. |
Zachovat víceleté gymnázium v Aši a posílit jeho význam ve vzdělávací soustavě | Předpokladem úspěchu je „věhlas“ místního gymnázia jako mimořádně kvalitní školy. Důsledkem je zvýšení počtu studentů, včetně těch německých z blízkého pohraničí a jejich úspěch v postupu na vysoké školy. Rozvinout spolupráci místního gymnázia s německými středními a vysokými školami v regionu. |
Rozvinout středoškolské a navazující vzdělávání |
Ašsko se stane centrem vzdělávání, ve kterém se školství rozvíjí za aktivní spolupráce se zaměstnavateli v regionu a s nejbližšími vysokými školami. Jeho výsledky budou využívat jednak místní zaměstnavatelé (silver economy*, školská vzdělávací soustava na Ašsku a Chebsku, sociální služby na české i německé straně), jednak zaměstnavatelé v širším okolí, bez ohledu na státní hranice. Vysoké školy si spoluprací se školami na Ašsku zajistí kvalitní vysokoškoláky, na druhé straně pomohou kvalitě místních škol. |
Vytvoření speciálních tříd pro talentované žáky na základních školách |
Soustředění na posilování talentů a silných stránek všech dětí ze všech sociálních skupin, které se v předškolním a základním vzdělávání vyskytují. Zvýšení vzdělávacího standardu prostřednictvím odklonu od současné praxe přizpůsobování se nejslabším. |
* Silver economy – "stříbrná ekonomika" se zaměřuje na potřeby starších a stárnoucích lidí a na využití jejich koupěschopnosti. Zahrnuje všechno, co starší generace potřebuje pro dobrý život a je finančně schopna si pořídit.